Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

onsdag 17 september 2008

Mutter över Luther....

.... och en härlig stund i Kävlinge!

I morse var jag till Kävlinge och hälsade på där jag hade praktik i somras. Det var sååå roligt att träffa dem i gen, och jag ska inte låta det gå för länge till nästa gång. de är så himla goa där och jag trivs så bra hos dem.

har insett hur mycket jag har tagit på mig att göra denna termin, och även insett hur slö jag varit hittills. om ett par veckor har jag först tenta i bibelvetenskapen och sen omtentan i systematisk teologi. jag har inte ens öppnat böckerna till omtentan och det är mycket som ska läsas in till bägge tentorna. Plus alla ändringar som ska göras på uppsatsen.... ajaj.

SÅ - I går kväll fattade jag med glatt mod min gamla översättning av Luthers Den trälbundna viljan.... Och jag fattar INGENTING! Då har jag inte ens läst klart förordet, där författaren förklarar sammanhanget bakom boken och varför Luther skrev den. Men jag fattar bara inte. Det är fria viljor och bundna viljor, det är tvång och nödvändigheter, det är predestinationer i enkla och dubbla upplagor och så är det Luthers syn på det hela och Erasmus syn på det samma. Sen är det Luthers syn på Erasmus syn och Erasmus syn på Luthers syn som inte stämmer med katolska kyrkans syn som Erasmus inte vill stå för att han står för.
HJÄÄÄÄLP!!!!!
Kan NÅGON förklara vad detta egentligen handlar om. För jag fattar att det är viktigt att fatta.

Nåja, jag kan ju alltid återvända till den kurs jag läser just nu, för trots att gamla testamentet är stort och mycket, så förstår jag ändå grunderna i den boken. Tror jag. är inte säker på mycket alls nu.

Jo en sak är jag säker på - Det är URKUL att dansa magdans!!!!

Inga kommentarer: