Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

måndag 11 augusti 2008

Tillbaka till ungdomen

idag har jag en fullständig nostalgitripp. Hittade några gamla böcker - Nyckeln och Kungakronan av Margit Sandemo. Sååå länge sen jag läste någon av dessa böcker, jag som lärt allt jag kan av Margits alla böcker, och då inte bara Isfolket som hon är mest känd för. Från det att jag var 14 år så slukade jag allt hon skrivit, helt utan förbehåll och kritiskt tänkande. Ni kan nog förstå hur skönt det är att få återvända till det stadiet igen efter långa teologistuder och praktiker.

En annan sak väckte min barndomslängtan idag. En tjej på tåget till Kävlinge hade kinaskor. Minns ni dom,i sammet med en rem över vritsen. Helt underbara skor. Nu vill jag självklart ha ett par såna - hoppas det finns några i min storlek bara. Är inte lika liten och söt som jag en gång var.
Jag har i alla fall hittat bilder på skorna, så det är väl ett steg i rätt riktning. Sen ska min vän Amerikanskan hjälpa mig, hon är suverän på att hitta fynd på nätet. Hon hittade ju min brudklänning, som jag älskar!
Nu luktar det kyckling och kurry från köket.
Ikväll blir det segkakebak. En variant på tjockare tunnbröd jag lärt mig baka av min Dyra Moder. I jämtland kallas det mommabröd tror jag. Gott är det i alla fall.

Recept:

så mycket mjölk som man tycker ( 5 dl kanske?)
en rejäl klump smör
ett paket jäst
en klatt sirap
lite salt
rågsikt och vetemjöl till en bra deg

smält smör värm mjölk till fingervarmt - lillfingret är bäst.
smula jästen i en bunke, rör ut i lite vätska eller lite socker eller lite salt.
hä i sirap och sen mjölet till en deg. Jäs.

Gör små runda bullar som du kavlar ut med pickekaveln ( kruskavel)
lägg kakorna att jäsa lite på ett lakan
sätt in två plåtar i ugnen i övre och nedre delen. ha ugnen på riktigt rejäl värme.
Börja med att grädda en kaka i nedre delen av ugnen
flytta upp den då den bubblat till sig lite, lägg in en ny kaka i nedre delen. Håll på så tills alla kakorna är gräddade. En in, en upp, en ut osv.

Lycka till!!!!

Inga kommentarer: