Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

söndag 31 augusti 2008

ett farväl till perstorpsbordet


Ujuj, vilken hektisk dag. jag som hade tänkt ta det lite lugnt denna sista dag innan terminen sätter igång. Gå en härlig långpromenad i finvädret, läsa en bok och bara mysa. Jo tjosan!

Klockan 11 var vi på framtid - En loppis som drivs av arbetslösa och kommunen. pandamamman skulle ha ett nytt köksbord och vi lite silverbrickor till bröllopet - att dekorera borden med. klockan 12.30 var vi därifrån, med brickor, tyg, tallrikar, burkar, tavlor, hattar, broscher och - bäst av allt- Ett plåtställ, som man ställer bakplåtar på när brödet ska jäsa. tjoho!!!!

därefter åkte vi till pandamamman en stund, och sen till IKEA - där jag köpte en hel Ivarkombination för att helt göra om mitt arbetshörn. och här sitter jag nu ochskriver mitt inlägg. Det blev jättebra, men lite ledsamt är det.....

Farmors gamla köksbord som funnits jämt, och som jag fick efter att farmor dött, som varit min trogna följeslagare i många flyttar och som stått bi i alla mina skaparprojekt, har nu fått gå till det sälla grovsopsrummet.

Detta gamla fina perstorpsbord med tålig yta och stadiga ben, hade börjat känna av sina många år av trogen tjänst. Tänk alla gånger farfar satt och trummade med fingrarna mot det, alla gånger vi spelat femkort om tioöringar, kasin, och 500 med farmor och farfar. Alla gånger jag serverats kallgröt eller oppstektgröt efter skolan. alla julaftnar, julottefikan, födelsedagskalas som firats vid detta bord. Alla bullar, kakor och havrekex som bakats på detta fina gamla bord! Och som med nöje förtärts vid detsamma. Och de sista åren i farmors tjänst, alla gånger hon kört på det med sin rullator...

I min ägo har detta fina gamla bord hjälpt mig skapa, brudkläder, balkläder, vardagskläder, smycken, uppsatser, blogginlägg och teckingar.

Med rätta kan jag säga att en era gått till historien i och med att detta bord nu slängts. men alla minnen finns kvar. dofterna, smakerna och känslan av det hårda kalla materialet i bordsskivan.

Tack för detta farmorsbordet!
Och till sist - Så himla fint det blev med den nya arbetshörnan!!! Jag är supernöjd!

Inga kommentarer: