Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

tisdag 24 juni 2008

va är'e...

Blåsväre, vart for'e? Unner bole. Va vart'e? spissvarte.
Denna fyndiga lilla ramsa brukade min Dyra Moder svara mig med då jag var nyfiken som liten. Ramsan passar väldigt bra idag - inte för att jag varit mer nyfiken idag än andra dagar utan för att det blåst, och blåst, och blåst. Därför har jag suttit i sakristian och putsat kyrksilver.
Andra "bevindade" ord jag tänkt på idag:
Tjo för vinden, den är stark den är vild och den viner och visslar tjooooo.... Från Trolltider.
Vårvindar friska leka och viska....
Jag är fångad av en stormvind.....
soommar, sommar och sol, havet och vinden och doft av kaprifol....
Som en vind....
Ja ni fattar.
Hann i alla fall ner en liten runda till dikesrenen och smultronen tigger om att bli plockade nu. Så om det mojnat lite i morgon ska jag hörsamma dem.
Pandan och jag ska börja ett nytt liv denna vecka. Det vill säga bättre mat och mer motion. Vi har hoppat på GI trenden och ska försöka dra ner på kolhydraterna. Och så ska vi börja cykla på kvällarna. I går lagade jag kycklingsoppa, så maten klarade sig väl - men cyklandet får vänta tills vinden tjoat klart. Motion betyder ju rörelse i någon form och att cykla i storm på skåneslätten innebär oftast stillastående. Under tiden sitter jag och studsar lite på min pilatesboll i stället.
Tiddelipom.

Inga kommentarer: