Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

måndag 9 juni 2008

Denna dag - ett liv...

Ujujuj... I dag for paranteserna hem igen efter några intensiva dagars besök i vackra skåneland. mycket har hänt sedan jag skrev i fredags, datorn har tagit en minisemester, brudklännigen har kommit (och sitter helt underbart!) Vi har varit på Kronborg i Helsingör och fotbolls EM har börjat. Pandan och pepparkatten ligger bredvid varann i soffan och kollar just nu - vilket ger mig möjlighet att sitta vid bloggen, så intresserad är jag av fotboll.
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja i berättandet, men vi tar väl det viktigaste först - brudklänningen!
Den var en absolut dröm! Så vacker att till och med jag såg bra ut i den, inte det minsta gorglik. Tung härlig satäng täckt med schiffong och pärlbroderier, inte för mycket och inte för litet. 1100 kr fick jag betala för klänning och frakt från Amerika. Jag är mer än nöjd. Min tärna ringde i söndags då jag satt och väntade på färjan över till Danmark, hon skulle beställa näbbklänning från Ellos, hennes två döttrar och pandasysterns dotter ska vara näbbar. Tyvärr fanns inte klänningen kvar i alla storlekar så de kommer nog inte att kunna ha likadana alla töserna. Men det är ju ett mindre problem, huvudsaken är att alla kan komma som vill.
jag väntar på att min tenta ska komma så jag vet om jag klarat den. Lite nervös är jag allt och kan inte börja med uppsatsen riktigt innan jag vet hur det gått.
Uppsatsen? Jo jag ska skriva en 5 ( 7,5) p uppsats i kristendomshistoria i sommar. Jag ska undersöka hur mansrollen presenteras i söndagsskoletidningen Barnens Vän från slutet av 1800- talet!
Lite skoj att jag har ett genusperspektiv på det hela, jag som avskyr genus och feminism, i alla fall på detta plan. Jag är INTE emot jämlika löner, jämställda förhållanden i samhälle och familj, men jag tror inte att könen är lika. jag är emot att kvinnor ska vara så jämlika att vi tar över. Därför ska det bli spännande att se hur mannen presenteras i denna tidning som många barn läste - hur kan det ha påverkat deras uppfostran och hur de uppfostrade sina barn, som i sin tur uppfostrat oss osv....
Ett långt och förvirrat inlägg - så blir det när man inte skrivit på så länge. Kommer lägga in lite bilder på Kronborg senare och berätta mer om parantesernas besök här. Jag har i alla fall lärt mig motorbromsa dessa dagar, något jag fuskat mycket med innan.
Nu är i alla fall paranteserna på väg hem till jämtlandsskogarna och vedhögen igen. Hppas kunna åka upp i augusti när veden torkat så jag kan hjälpa till att bära in den.

Inga kommentarer: