Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

lördag 21 juni 2008

Glad Midsommar!

I går var en riktigt hektisk dag. Först lunch hos pandans mamma med pandasyster med familj. Så iväg och dansa kring midsommarstången. Vår stolta lektradition håller på att gå i graven kan jag säga. Två ungdomar som såg tvångsinkallade ut satt och drog surmulet i var sitt dragspel, ingen lekledare som talade om lekarna och ingen av oss kunde rörelserna, så det hela blev ett mumlande lunk utan fart och glädje. Min mamma har berättat så många gånger om lekaftnarna de hade då hon var ung. man samlades och sjöng och dansade alla dessa roliga ringdanser tillsammans och alla kunde sångerna och rörelserna. Då var min dyra moder 16 år!!!! Tänk att få se några 16åringar nu för tiden dansa skäraskära havre, jungfrujungfru skär osv. De enda som dansar nåt liknande nu för tiden är väl dansgillena. Och inte ens ett spelmanslag hade de vid midsommarstången - Synd. inte en folkdräkt så långt ögat nådde.
Nu yrar jag nog på såhär bara för att jag älskar folkdans, men även för att det var en sällsynt tråkig tillställning att dansa kring stången denna gång.
Nåja - Efter denna sejour bar det av till pandapappan för vidare förtäring. En blandning av svenskt och filippinskt då vi firade med pandapappans grannar från Filippinerna Hennes helt fantastiska vårrullar gick åt fort, så även den underbara nyrökta laxen köpte i Ålabodarna på morgonen. Denne man som sålde laxen till oss fick mig att åter tro på människan. Vi hade inte pengar tillräckligt med oss och han sa att det var okej - Vi kunde komma tillbaka senare i helgen och betala resten! Vilken tillit!!! och självklart ska vi komma tillbaka och även köpa nyrökta räkor och stenbit. Underbare man!
Efter nubbe och fräckisar hos pandapappan bar det av till nästa kalas - hos våra vänner, ängelholmsgänget. Det är alltid roligt att träffa dem, mycket skratt och fjantigheter. Härligt. Vi bjöds även på underbar rabarberkaka av kompispappan i vars hus vi höll till. ja han var självklart med på festen och var inget tonårsförkläde om ni trodde det....
Jag såg till och med förlängningen på fotbollen med detta gäng - självklart med egna kommentarer till bedrövelsen från Kroatiens sida i alla fall. Usch så ledsna de blev, jag blev alldeles tårögd jag med.
Nu ska jag förbereda mig för gudstjänst. jag ska sjunga tillsammans med kantorn. Jätteskoj och lite nervöst. Men det kommer väl inte så många och deltar- urkigt väder för friluftsgudstjänst....
Återkommer sen med en rapport om det hela.

Inga kommentarer: