Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

måndag 20 oktober 2008

livsinventering

I går och idag har jag gjort en inventering av mitt liv och mina planer och insett att ingenting håller. Så jag måste revidera allt jag tänkt mig för att över huvud taget ta mig igenom de närmaste månaderna med hälsan i behåll. Jag har som vanligt planerat in allt för mycket och just nu håller min planering inte alls.
Detta är vad jag ska hinna med innan jul:
Nu på onsdag - tenta
lördag vigsel
onsdag - fredag - läger
fredag - tenta på 10 hp och middag på kvällen
I november ännu en omtenta på 7,5 hp
ny kurs på 15 hp
två uppsatser på 7,5 hp
Nån gång i december flytt till ny lägenhet
åka hem till jämtland över jul
tenta 15 hp kursen

En termin med heltidsstudier är 30 hp och det är riktigt tufft att klara och som ni ser har jag 52,5 hp att klara då halva terminen gått. Plus ett bröllop och en flytt.
jag håller just nu på att splittras inifrån och måste verkligen rensa i allt jag gör. Eftersom studierna är min framtid måste jag lägga krutet på dem och därmed rensa bort lite av det jag gör på fritiden. Bröllopet är ju på lördag och just nu känns det bara skönt att få det undanstökat. Hoppas kunna njuta av minnena sen nån gång - Så känns det just nu i alla fall. I går hade jag min första ångestattack på över ett år och det fick varingsljusen att blinka och jag insåg att jag verkligen måste lägga om mina planer. Vilket innebär att jag kommer svika många i min omgivning som litar på min medverkan och hjälp. Men jag måste verkligen vara självisk nu för att inte klappa ihop. Men jag avskyr att säga nej och därför säger jag ja innan jag hinner tänka efter.
Och så får man sitta där och försöka förklara och dra sig ur i sista stund.
Nej det är inte bröllopet jag tänker på, jag ska fortfarande gifta mig på lördag och har inte fått kalla fötter. Jag ser fram emot att bli pandafru!
Men jag måste planera om mina studier och övriga aktiviteter riktigt noga för att komma igenom på andra sidan någorlunda välbehållen.
Usch det känns riktigt jobbigt alltihop och jag vet inte hur det ska gå.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Jag förstår dig MER än väl - men du GÖR rätt när du börjar prioritera, tro mig!! Det går inte att göra allting alltid, så är det bara ... tyvärr!!
Jag vet att det är lättare sagt än gjort - och jag klarar inte av det själv - men jag tror det är bra att försöka vara det som mina KBT-människor kallade "medvetet närvarande" ... på lekmannaspråk: försöka gå upp i just det man gör just nu, ta vara på det, koncentrera sig på det och inget annat just för den här stunden!

Det vore ju t ex fruktansvärt om du inte ens kunde njuta av ditt bröllop bara för att du är så stressad av allt annat ...

Jag tror också att du behöver prioritera bort vissa saker, och det är i sig svårt att göra, men när du väl har gjort det, tror jag på tanken att avsätta viss specifik tid till vissa specifika saker, och då göra allt vad man kan för att BARA fokusera på just det ...

Easier said than done, I know!

hoppas vi ses för pep-talk igen på onsdag!!

*kram*

Lena sa...

Det kändes mycket bättre efter vårat snack i går. och gissa vem som suttit i tre timmar och jobbat och nu är klar inför tentan i morgon?!!!!
jag har också sagt ifrån om lägret och det är en lättnad.

Anonym sa...

Tråkigt att du är så stressad och inte mår riktigt bra. Kan förstå att du inte hänger med på lägret, men ja, det är inte detsamma utan dig. Vi kommer sakna dig.