Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

måndag 9 februari 2009

praktiken

Det märks på vågen att jag har praktik.... I fredags var jag och vägde mig på viktväktarna och jag hade gått upp ett kilo. Blir så då man har olika möten och dricker kaffe och kakor hela dagarna. Vadå? Säga nej tack???? Som om jag skulle ha karaktär nog att göra det.....
Men jag gör lite annat än fikar på min praktik. I söndags höll jag en predikan på sjömanskyrkan här i Helsingborg. Dessförinnan lästes det lite texter på ett barndop och hölls i förbönen på söndagsmässan. I dag var jag med på ett sjukbesök och ett hembesök inför ett barndop.
Det är helt fantastiskt vilka olika uppgifter man har som präst. Man kastas mellan sorg och glädje, möter människor i alla olika sammanhang och det är såååå spännande!!!! Jag älskar verkligen detta! Men självklart har jag fortfarande en lite för bred käft. Måste lära mig att lugna mig och lyssna in mer än vad jag gör. En bra präst är en tyst präst som lyssnar. den här praktiken är väldigt annorlunda jämfört med den i somras. Allt är mycket mer stillsamt nu och jag följer min handledare mycket tätare. Det är bra med två så helt olika praktikplatser, jag lär mig otroligt mycket på det. Nu får jag lära mig lugnet och försiktigheten som jag verkligen behöver.
Nu ska jag ta itu med ondskan. Ja jag kommer inte att utrota den, jag kommer läsa om den i en bok från 300 - talet. Men tänk ändå så lika vi människor tänkt genom alla tider. En bok från 300 - talet kan säga oss lika mycket nu som då den skrevs. Får en att börja tänka - Hur tas det jag skriver emot? Vem läser det och har det någon som helst betydelse? Kommer någon människa att bry sig om mina tankar om ca 1600 år????
Hehehe, knappast! men tänk om?

Inga kommentarer: