Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

onsdag 1 december 2010

samtalsämne

Vi har samtalsämne här nere i södern just nu, som verkar outtömligt. Snön! Det snöar i skåne. I år igen. Visst kom snön lite tidigare än förut och visst är det lite kallare och visst kör vi lite sämre på vägarna och visst vill vi att eländet ska försvinna, eller stanna kvar, eller bli mindre, men tänk om det kommer mer och titta nu snöar det igen om det kunde låta bli att blåsa i alla falla och tänk att det blir så här varje år och nu ställer de in tågen igen!
Jag är så glad att jag bor i Sverige, för vi har aldrig brist på samtalsämnen i ett land som bjuder på så mycket väder som vårt!
Och ja jag älskar snön, men nej jag har aldrig frusit så som sen jag flyttade hit ner. Och varför är det lag på att vi ska ha vinterdäck, men det gäller inte för alla bilar som kommer över bron? Vill vi att folk ska köra ihjäl sig då de kommer hit? Eller köra ihjäl nån annan?
En annan sak som är positiv med vädret ur samtalssynvinkel är sjukdomarna som kommer i dess kölvatten. Tänk bara så många förkylningar och magsjukor vi har att diskutera nu igen! Jag undrar vilket djur som kommer bli beskylld för influensa i år. Och jag hoppas jag inte drabbas för hårt av den nu, bara för att jag raljerar.
jag är i alla fall glad, för jag ska få döpa en kompis barn i Januari. Har jag tur så stannar snön till dess!

2 kommentarer:

Anna Asplund sa...

Och här diskuterar vi parasiten cryptosporidium ;)

Lena sa...

Ja det förstår jag. Otroligt att nåt sånt händer här i Sverige!