Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

tisdag 7 december 2010

Jisses Kors! sa Josef....

Nu lackar det mot jul minsann och vad betyder det i kyrkan? Jo julspel, julvandringar och krubbvisningar för skolorna så klart!
I tre dagar nu ska vi ha en julvandring för förstaklassarna i Bjärred och det är såå roligt!
Det hela börjar med att guiden snurrar ett grytlock som tar barnen 2000 år bakåt i tiden ( Tack Jamtli för den fina idén) Där får de träffa Josef som när han öppnar dörren och får se barnen utropar Jisses Kors! Lustigt tyckte vi som satt och väntade på vår tur att dyka upp. Jesus hade ju inte suttit på nåt kors än, han var ju inte ens född!Barnen tyckte också att Josef var roligt, eftersom de kände igen sin skolpräst bakom allt skägg. Men de hjälpte glatt Josef att fylla i blanketten inför resan till Betlehem.... Och så fortsätter resan. Barnen följer med Josef och Maria till Betlehem, träffar herdarna, som lyckades klämma ut en ynklig ton ur en panflöjt.... Ser en ängel komma ut ur garderoben. Bokstavligen. Vår ängel gömde sig i en skrubb,för att kunna dyka upp så vackert så vackert och tala om att det fötts ett barn i Davids stad. Ungarna springer glatt till stallet och ser de tre vise männen komma med gåvor. Sedan sjunger de en fin visa för barnet och får sedan åka grtylock tillbaka till nutiden igen.
Mitt jobb är alldeles, alldeles underbart! Idag höll jag mässa på morgonen, sedan spelade jag herde och vis man( Jomenvisst serru! jag kan spela vis!), efter det planerade jag och kantorn ett par gudstjänster, sen var det middagsbön. Efter det bar det av till vårdhemmet för att hämta några rullstolar (med människor i) till trivselträffen och Luciatåget här på Berga. Jag gillar advent!

Inga kommentarer: