Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

måndag 11 maj 2009

Semester och historiska namnlistor
















i lördags kväll var vi på semester, Pandan och jag. Vi skulle skjutsa Svägerskan på hennes återträff med grundskoleklassen och då passade vi på att ta en sväng till Halmstad, strosa runt i stan och sedan gå på bio. Vi såg Wolverine som är en försättning (inte fortsättning utan en "detta hände innan" film) till X -Men filmerna, som jag älskar. Självklart plockade jag fram min lilla kamera och tog några bilder på Halmstad att lägga in här.
En annan sak som är riktigt rolig är att i mina söndagsskoletidningar finns listor på barn som vunnit olika novelltävlingar och dylikt. Där är flera namn dels från byar i Västerbotten och även kring Stöde och i Jämtland som jag blir sååå nyfiken på att undersöka närmare. Försökte ringa Min Dyra Moder för att fråga om några av ställena -men hon ville inte svara då jag ringde...
Så jag frågar här istället - Var ligger Gräfte i Stöde nånstans, här bodde några Lundströmare? Och känner du till någon Edlunds släkt från Viskan? Dessa två var barn 1911 - liite före din tid, men släktnamnen kanske du minns?
Har också en hel del namn från Västerbotten i den tidningen som kanske kan intressera en viss släktforskarväninna till mig.... ( Rusele i Lycksele, Abborrträsk m. fl) Jag måste ju delegera om min nyfikenhet ska släckas, eftersom jag inte hinner undersöka allt detta själv just nu....

Även andra släktforskarintresserade får gärna hjälpa till, har långa rader med namn från hela Sverige i dessa tidningar. Skulle vara roligt att få veta vilka barnen var som läste dem. Framför allt ett mysigt ställe som heter Kuddby i Gnedby - Någon som vet vart det är??? har aldrig hört om några av dessa ställen.

Inga kommentarer: