Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

tisdag 18 oktober 2011

Lite dop, gospel och schnitzel

Det är vad helgen innehållit. I lördags döptes ett gäng solstrålar i Raus kyrka, medan solen strålade och en liten trio ungar sjöng fint. Det blev både små grodorna och Älska mig. På söndagen lyfte taket i Allhelgonakyrkan då vår gospelkör ledde gudstjänsten med helt underbar musik. Det är sånt som gör mig så glad att få vara präst!
Lika glad var jag på förmiddagen då jag firade gudstjänst i Broby tillsammans med Torpar'n. Där sjöng också en kör - En projektkör som bara håller på och övar en kort stund. Den idén gillar jag, att man får prova på att sjunga i kör några veckor för att se om man trivs med det och utan att behöva binda upp sig för evig tid.... De var suveränt duktiga i alla fall och jag hoppas att de vill fortsätta sjunga.
Jag älskar gudstjänsterna i Broby, en härlig blandning av folk i alla åldrar och från alla möjliga länder. Efteråt är det kyrkkaffe i den nybyggda cafédelen och folk stannar kvar och fikar tillsammans. Folk VILL vara i kyrkan och trivs där. Ofta kommer vi inte hem förrän vid halv två, två fast gudstjänsten börjar klockan 11. Så hoppas jag att det kan bli på fler ställen att man ägnar söndagen åt Gud och varandra.

Inga kommentarer: