Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

lördag 29 januari 2011

dopat barn

Har idag för första gången fått döpa en kompis barn. Ängelholmarnas son blev döpt idag i Rebbelberga kyrka, och jag fick äran att vara präst. Det var så roligt och speciellt, på flera vis.
För det första så kom dopbarnet inåkande i en skrinda! Det var jättefint.
För det andra så är jag även fadder till Den Lille Rövaren så när jag skulle berätta om fadderskapet och vad det innebär, höll jag på ett sätt tal till mig själv. Som tur är så är vi två om fadderskapet.

När jag berättade för en annan vän att jag skulle "dopa" ett barn idag, blev frågan vilka substanser jag använde. Det självklara svaret är att i dopet får vi det bästa och mest verksamma dopingmedel som finns. Vi får ta emot Den Helige Ande! En kraft som följer oss genom hela livet, inspirerar oss och bär oss. En hjälp som finns där peppar oss och lyfter oss till oanade höjder. Och det underliga är att det inte syns på några stickprov och tester! Det förstör oss inte utan bygger tvärt om upp oss till bättre människor.
Bättre dopingmedel finns väl inte? Och det är tillgängligt för alla!

Nej skämt åsido. Jag är så glad att ha den här möjligheten. Jag får döpa. I Faderns Sonens och den Helige Andes namn!

Inga kommentarer: