Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

söndag 18 oktober 2009

PIS

Första veckan på PIS är avklarad. PIS? Peace? Piss???? Jo det är Praktik I Samverkan. Vilket helt enkelt innebär att alla som pluggar till något yrke inom Svenska Kyrkan ( diakon, präst, kyrkomusiker eller pedagog - INTE vaktmästare, kanslist, husmor, städare eller några andra livsuppehållande yrken...) ska lära sig att bättre samarbeta, samt se hur bra man samarbetar i församlingarna redan.Denna praktik är en del av utbildningen som blivit starkt kristiserad och som jag faktiskt inte tror betyder ett skvatt när man väl är ute på fältet.
Nåja, I två veckor är jag i alla fall i St. Peters klosters församling i Lund( http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=152287 ) tillsammans med fyra andra - En prästkandidat till från min klass och tre pedagoger i blivande. Första veckan har varit trevlig, lugn och avslappnad. Vi har pratat lite med de som jobbar i församlingen och mycket med varandra. Hållit i en del morgon och middagsböner och fikat. Och eftersom till och med Nobelpristagare hävdar att det är på fikarasterna de stora upptäckterna görs, så är det väl rätt Ok eller hur?( http://www.metro.se/se/misc/pdf/2009/10/14/SEMMA_2009_10_14.pdf )
Nu ska jag sy ett nytt överdrag till soffan. Om jag mätt noggrant innan jag börjar? HA!!!! Här körs på känsla.

Inga kommentarer: