Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

tisdag 28 februari 2012

Att riva staket och koka ärtsoppa


Snödropparna har stuckit upp sina små vita huvuden i backen vid den stora eken! Det är vår i Göinge nu och jag längtar till vecka 11 då vi åker upp till Bydalen och snön och skidåkningen.
I lördags skulle det kokas ärtsoppa á la storkok. Ärtpaketet öppnades och ärtorna trillade ut i en fin gul rad. De flesta hamnade i grytan men en hel del smet mot friheten på golvet där Ninja fångade och åt upp dem.
Det är väl för de flesta läsarna bekant att matematik inte är min starka sida. Nu är det så att ärtor ska ligga i blöt i minst 12 timmar. Om man börjar blötlägga ärtor vid 12 tiden på dagen, så kan den räknekunnige lista ut när soppan ska börja kokas. Jag är inte räknekunnig, och inte heller så sugen på att koka ärtsoppa mitt i natten.
Därför fick ärtsoppekokandet bestå till söndag morgon istället. Och då blev det en fin mustig gul soppa med riktigt fläsk i. Mums!
Mellan vägen och gräsmattan på Torpet finns ett, en gång väldigt snyggt, staket. På senare år har skönheten falnat och nu består staketet av halvruttna plankor. Det har stört mitt ordningssinne ett tag och i går rann förstörelselustan på mig. Beväpnad med en hammare gav jag mig på de ruttna plankorna, ivrigt påhejad av Sigge som for upp och ner i träden omkring mig. resultatet är sådär. En hög med ruttna plankor, några stolpar som sticker upp ur marken och en massa tjurig spik som inte går att dra ur.
Nu är frågan vad vi ska sätta upp istället. En gärsgård? En pilhäck? Plantera skog? Låta det vara? Eller ta ett stort garnnystan och linda runt de envisa spikarna och stolparna?
I går skrev jag och äldste torparsonen in oss på körskola. Vi ska ta MC kort! Hipp hurra! Äldste torparsonen ska även köpa sig en lätt MC, en honda. Vi ser fram emot en spännande vår.

Inga kommentarer: