Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

söndag 20 mars 2011

Andra söndsgen i fastan - Den kämpande tron

Predikan hållen på gudstjänst med

Bibelutdelning till alla 6- åringar

Handdockan Ida kommer insläpandes på en tron
- Hej Ida! Vad gör du?
- Jag kämpar med min tron!
- Va?
- Ja, du sa att dagens tema var att man skulle kämpa med sin tron.
- Eeh jaha… Men du Ida, det var inte en sån där tron jag menade, utan TRO.
- Vadå tro?
-Jo, så här. Om jag säger att jag såg en grönprickig elefant igår, skulle du tro på mig då?
-Hihihi! Näe! Det finns inte prickiga elefanter.
- Mmm, så kan det vara när man tror på Gud också. Gud har ju sagt att han tycker om oss och ska vara med oss alltid, men vi har svårt att tro på det ibland.
- Jaha… Men han har ju lovat det och man ska hålla vad man lovat!
- Ja visst, men ibland är det svårt att lita på.
- Vadå lita?! Du sa ju nyss tro???
- Ja men det är ungefär samma sak. Till exempel om vi bestämmer att vi ska leka i morgon, då litar jag på att vi ska göra det. Jag tror på det du säger.
- Ja för jag har lovat.
- Mm, men ibland kan vi ju inte hålla vad vi lovat även om vi vill. Och om det händer många gånger så ...
- För att man luras?
- Njae kanske, men ibland händer det ju saker som gör att vi inte kan hålla vad vi lovat.
- Ja det förstås.
- Precis, det är det dagens tema handlar om.
- Att lära sig luras?
- Nej! Utan att lära sig lita och tro på Gud, även om det är svårt.
- För Gud luras aldrig?
- Nej Gud luras aldrig och han håller vad han lovat.
- Nähä! För det tror jag inte på, för du sa att man inte alltid kan hålla vad man lovar även om man vill!
- Ja men det är ju det som är så bra med Gud, för han kan faktiskt det. Gud har lovat att vara vår vän alltid och han har alltid tid med oss. Även om vi har svårt att tro på det.
- Okej! Så då behöver jag inte kånka runt på min tron längre?
- Nej det behöver du inte, jag tycker vi sjunger vår trosbekännelsesång istället. Den handlar ju om att vi tror på att Gud är med oss oavsett vad som händer.
- Jaaa jag tycker om att sjunga. Kan jag sitta i min tron då?

- Ja du kan få sitta, men jag tycker att vi andra ställer oss upp, man sjunger mycket bättre då.....



Inga kommentarer: