Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

torsdag 15 juli 2010

Nu har det hänt


Det som ibland under mina år som pendlare fantiserat om ska ske. Jag åkte åt fel håll i morse. Istället för att sätta mig på tåget som går mot Malmö hamnade jag i vagnen som går mot Göteborg. Det är nämligen så att tåget delar på sig i Helsingborg. Ena halvan vänder mot Götet, den andra mot kontinenten. Som pendlare måste man alltid vara extremt uppmärksam på vilken vagn man sätter sig i.

I dag gick jag perrongen fram, tittade på skylten, "Malmö Köpenhamn" stod det. Ovanför dörren på tåget stod det "Ängelholm, Göteborg". Jag kliver på sätter mig och tar upp Ylva Eggehornromanen jag läser.Klockan är 0753 och tåget ska gå 0810. Plötsligt börjar tåget rulla, men jag reagerar inte för det gör alltid så. Glider fram och åter på spåren som en smörklick, då de kopplar till och från allla vagnar hit och dit. Men så här snabbt ska det inte rulla.... Och inte så långt heller.... Så hörs en gemytlig, men knastrig dansk röst i högtalarna - "Velkommen på dette tog mot Ängelholm...."

Håhåh jaja. De har i alla fall byggt om stationen i Ängelholm, det visste jag inte. Och där var en man från en frivilligorganisation som sålde kaffe.

1 kommentar:

Jessica sa...

*hihi*
Har faktiskt aldrig hänt mig än så länge ... antar att det bara är en fråga om tid - även om det är lättare att göra misstag i Hbg än i Landskrona! :D