Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

onsdag 4 november 2009

Där rosor aldrig dör


November har drabbat Skåne. Mörkret, dimman, regnet och den allt genomträngande kylan har lagt sig som en våt kvävande filt över allas livsglöd. När jag om morgnarna går genom Lunds trånga gränder går isande vindar genom märg och ben som om en hel spökmobb var ute efter att lyncha mig.

Vad kan nånsin lyfta mina livsandar en sån här dag?

Mot den gamla tegelväggen vid den vackert patinerade dörren i den trånga gamla gränden lyser vackra gula och blodröda klängrosor. November i Skåne.

2 kommentarer:

UP sa...

Rosor i november? Ur led är tiden! Jag trodde att du skulle skriva att ni hade fått snö...

Lena sa...

Rosorna blommar länge här. har varit lika förundrad över det varje år.