Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

torsdag 9 juli 2009

Prästskjortor


Eftersom jag tycker vanliga prästskjortor kan var lite säckiga och tråkiga, har jag länge tänkt sy mina egna skjortor då det väl är dax att börja bära såna. men jag har varit lite fundersam på hur man bäst får till kragen snyggt. Hade tänkt köpa en billig skjorta och sprätta sönder den, men det FINNS ju inga billiga prästskjortor. de billigaste kosta 500-600 och det känns lite dyrt att sprätta sönder en sådan ny.

Har hittat en favoritmodell på prästskjorta nu i alla fall, så ett par sådana ska jag investera i när det väl närmar sig prästvigning.

Kika på den här länken så får ni se.
http://www.kyrkting.com/

3 kommentarer:

Heimlaga sa...

Det går ganska lätt att sy om kragen på en vanlig skjortblus, förutsatt att den har en ordentlig krage med kragstånd. Själva kragdelen måste vara tillräckligt stor för att täcka "plastkragen". Man sprättar upp sömmarna lite, klipper av önskad längd, pillar in kanterna, viker ner och syr fast. Utbudet på vanliga skjortblusar är ju större och billigare-jag kan tänka mig att det inte är rea på prästskjortor särskilt ofta!
När jag syr prästskjortor från grunden använder jag vanliga skjortmönster. Själva kragen är ett rakt stycke med lämpligt stor "glugg" för frimärket. Utgå från plastkragen från någon köpt skjorta så kan du nog klura ut mått och hur du skall vika och sy.

Lena sa...

Tack för tipset! funderar på att sprätta upp en krage för att se hur det ska se ut. trodde det skulle vara svårt att få plastdelen att sitta fast och se snygg ut.

Anonym sa...

Jag har hört talas om att det finns någon sorts fake-kragar. Någon sorts löstagbar krage som man kan fästa under vilken tröja som helst.