Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

tisdag 30 oktober 2012

Allhelgonatid

Nu är det tid. Tid att minnas, att sakna, att mysa, att längta och att bara vara. Mitt i hösten, just då vintertiden dragit in över våra klockor, kommer allhelgona. Gå till närmsta kyrka eller kyrkogård och om inte det så till din trädgård, balkong, eller fönster och om inte det, lås in dig på toaletten, ja var var du vill. Tänd ett ljus, minns dina nära och kära. De som är döda men också de som lever. De som du har nära dig varje dag och dem du inte ser så ofta. Kom ihåg att det som är viktigast i livet är relationerna. Du kan inte välja din familj, men jag hoppas du har en bra sådan. Vårda de relationer som är bra. Ta hand om dina vänner, tala om för dem hur viktiga de är. Det betyder inget om man har en bra bil, bor på rätt ställe, har råd med dyra skor eller resor världen över. Det som betyder något är att se en annan människa i ögonen och där möta själen.
Själ möter själ när öga möter öga.
Detta något melodramatiska citat kommer från en tecknad serie- Alverfolket av Wendy och Richard Pini. Jag älskade en serien som barn och har fortfarande kvar alla mina album.
Själ möter själ, när öga möter öga.
Det är det enda som betyder något.
Tänd ljus nu i allhelgonatid och oavsett vad eller vem du tror på, minns dina nära och kära. Levande och döda. För du kan ingenting ta med dig dit du går.
                                                           

Inga kommentarer: