Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

fredag 12 oktober 2012

minusgrader

Nu börjar en tid som jag trivs väldigt bra med. Ett par minusgrader på morgonen, lite dimma och så en underbar strålande sol på dagen med gnistrande blå himmel, knalliga färger på alla träden och fina mössor och halsdukar på människorna omkring en. Ja jag erkänner, jag gillar hösten och kylan. I alla fall de fina dagarna som vi haft nu i veckan. Det är en liten omställning för mig, men den gångna veckan är faktisk älgjaktsveckan här nere. Jag tycker ju att den är i september. I övrigt skiljer sig inte älgjaktsveckan mycket här i norra Skåne från den i Jämtland. De flesta har semester, det går inte att få ta på folk och man jämför jaktlyckan med dem man träffar. Vår kyrkorådsordförande fick en 12-taggare redan första dan. Det har vi pratat om mycket vill jag lova. Annars är det viltsvinen på kyrkogården som det snackas en del om. Får man jaga i tätbebyggt område? På kyrkogården? Vad skrämmer en gris? 
I helgen blir det en rundtur i stora delar av Skåne och Blekinge. Vi ska hämta en duschkabin i Svallöv, hämta det sista av mina grejer hos "Pandan" i Helsingborg, åka på fest hos "Ängelholmarna", åka till Karlskrona och lyssna på äldsta "Torparsonens" kör och så fira tacksägelsedagen på söndag. Och nog har jag mycket att tacka för. Det fattas nog bara några kilo viltsvinsstek i frysen.....

(fotot är från http://www.kvick.se/?p=278)

Inga kommentarer: