Tack för:

Tidsväxlingen, den får en att tänka till mitt i slöhösten....

lördag 9 oktober 2010

vådan av att läsa


har upptäckt ett nöje som legat i dvala ett längre tag. Låna böcker på biblioteket! Det är lite som att gå i en delikatessbutik, men gratis. Fullt med färger och dofter som lockar. Baksidestexter och framsidesbilder gör allt för att för att locka en. Och jag låter mig lockas! En upptäckt jag gjort dock är hur många böcker som handlar om böcker och om att läsa böcker och om hur förändrad man blir av att läsa böcker. Och jag måste faktiskt till viss del skriva under på detta. Läsandet gör något med en. Man börjar...fundera... Och ibland till och med Fantisera.... Men vissa böcker borde faktiskt komma med nån sorts facit!
Som Alex Dixelius Toffs bok! Man läser på som vanligt och ingenting märkvärdigt händer. Man blir underhållen bara. Å så PANG, med bara några få ord så ändras det och man börjar tänka och fantisera. En massa frågor dyker upp. Hur? Va??? Vadå?? Vad menar han??? Och så får man inga svar!!!!Otroligt, fascinerande irriterande! Nu måste jag tillbaka till Bibblan och hitta en annan bok, med ett annat innehåll som kanske ger svaret, men som ställer nya frågor som gör att jag måste läsa fler böcker.

Inga kommentarer: